Om föreningen

Föreningen Råcksta Fritidsträdgårdar grundades 1976. Historiskt sett odlar vi på mark som i långa tider legat i Spånga socken och hört till Råcksta gård. I anslutning till herrgårdsbyggnaden låg en stor köksträdgård som många av dem som växte upp i Ängby fortfarande minns. Den traditionen för vi nu vidare.

Idag hör marken till Bromma och stadsdelsgränsen mellan Norra Ängby och Beckomberga skär rätt genom området.

Föreningen har sammanlagt 245 odlingslotter som är fördelade på fem olika områden. Markområdet omfattar totalt 24 100 kvadratmeter, varav 800 kvadratmeter utgörs av gemensamma grönområden.

Här finns kartor över de fem områdena med alla odlingslotter inritade.

På koloniområdet finns ett mycket gammalt kaneläppelträd, unikt i sitt slag. I närheten av äppelträdet ligger föreningens örtagård som sköts ideellt av medlemmarna.

Föreningens odlingsrådgivare, som är utbildad trädgårdsmästare på Skillebyholm i Järna, anordnar temakvällar om kompostering, växtföljd, jordbearbetning, ogräsbekämpning, skadedjur, sjukdomar etc.

Vår förening är medlem i Koloniträdgårdsförbundet och i Föreningen Storstockholms Koloniträdgårdar.

Vi är miljödiplomerade – silvernivå!

Våren 2005 ansökte föreningen om att bli miljödiplomerad hos Koloniträdgårdsförbundet. Säsongen 2006-2007 uppnåddes Grundnivå, säsongen 2010-2011 Bronsnivå, säsongen 2014-2015 silvernivå. Det är vi mycket stolta över!

Vi är även den enda miljödiplomerade koloniträdgårdsföreningen med odlingslotter i Västerort.

Att vara miljödiplomerad innebär bland annat att alla medlemmar komposterar sitt trädgårdsavfall på den egna lotten och att kemiska växtskyddsmedel och konstgödning inte får användas. Läs mer här om kraven för att bli miljödiplomerad.

DSCF1049Ovan: Föreningens skördemarknad i augusti brukar vara mycket välbesökt.

3 tankar på “Om föreningen

1. Hej
    Kan man ställa sej i kö för en lott, eller hur gör man? Får snart inte plats på balkongen😃 Mvh Annika